به علت استفاده کردن از خازن در موتور کولر آبی، این کولر به عنوان موتور خازنی هم شناخته میشود. حجم هوا دهی و قدرت کولر آبی به قدرت موتور آن بستگی دارد. موتور کولر که با قدرت های ۰.۷۵ ، ۰.۵ و ۰.۲۵ اسب بخار یا بیشتر وجود دارد، به خاطر نداشتن کلکتور صدای اندکی از خود تولید میکند، اما اگر نمیدانید در زمان خرابی و شنیدن صداهای غیرطبیعی موتور چه اقداماتی باید صورت دهید، در ادامه همراه ما باشید تا نحوه صحیح تعمیر موتور کولر آبی را با هم برسی کنیم.

اجزای اصلی موتور کولر آبی

این اجزا شامل روتور، پوسته، هسته سیم پیچی، پولی موتور کولر و درب های بلبرینگی یا بوشی میشود.

آشنایی با ساختمان موتور کولر آبی

موتور کولر آبی از نوع سنجابی یا قفسی میباشد که در قدرت های مختلفی طراحی شده است. در واقع قدرت کولر آبی با در نظر گفتن حجم هوادهی آن انتخاب میشود. همانطور که اشاره شد موتور کولر آبی چون کلکتور ندارد از حجم، صدا و قیمت کمی برخودار است ولی عمر بیشتری هم دارد. موتور کولر دارای دو دور کند و تند هست که یکی هزار و دیگری هزار و پانصد دور در دقیقه است.

بخش الکتریکی کلید گریز از مرکز، روی بدنه موتور کولر قرار دارد و کابل ورودی برق و سرهای خروجی سیم پیچ ها به آن متصل است. موتور کولر در دورهای تند و کند، جریان های ۴ و ۲ آمپری کشیده و در صورتی که حجم هوا دهی کولر زیاد باشد، موتور سه فاز یک دور به کار میرود.

موتورهای دو دور کولر آبی

برای این که با روند تعمیر موتور کولر آبی بیشتر آشنا شوید، توصیه میکنیم اول انواع موتور را بشناسید. موتورهای دو دور خود دو نوع هستند. یعنی موتورهای دو دور با سیم پیچ راه انداز و موتورهای دو دور با خازن دائم کار.

در واقع هر کدام از این دورها برای خود یک سیم پیچی مجزا داشته که با خازن همراه است و سیم پیچی کمکی به شکل سری قرار گرفته است. وقتی که موتور کولر آبی در حالت کند یا تند قرار بگیرد، سیم پیچی اصلی دور با خازن و سیم پیچی کمکی در مدار قرار میگیرند. به همین علت است که به این موتورها، موتور با خازن دائم گفته میشود، برای این که خازن ها به صورت همیشگی در حال کار میباشند.

موتور کولرآبی با سیم پیچ راه انداز

انواع سیم پیچی موتور کولر آبی با سیم پیچ راه انداز شامل سیم پیچ راه انداز با چهار قطب، سیم پیچی دور کند، که شش قطب با سرعت هزار دور در دقیقه داشته و سیم پیچی دور کند که ۴ قطب با سرعت هزار و پانصد دور در دقیقه دارد. سیستم عملکرد موتور کولر آبی با سیم پیچ راه انداز به صورت موازی به همراه سیم پیچ دور تند روشن میشود. وقتی که سرعت موتور تقریبا به هفتاد و پنج درصد اسمی خود رسید، سیم پیچ راه انداز به صورت اتوماتیک، از مدار خارج میشود.

اگر دور موتور کولر آبی روی دور کند باشد، بعد از این که سیم پیچ و سیم پیچ راه انداز، راه اندازی شدند، دور تند وقتی که سرعت اسمی به هفتاد و پنج درصد رسید، دو سیم پیچ از مدار خارج و سیم پیچ دور کند در مدار قرار میگیرد. در آخر روتور با دور کند میچرخد. اگر دور موتور کولر روی کند باشد، بعد از این که کولر راه اندازی شد و وقتی کولر به سرعت اسمی رسید، هر دو سیم پیچی ها از مدار خارج شده و برای این که روتور با دور کند بچرخد، سیم پیچی دور کند در مدار قرار میگیرد.

تست خازن موتور کولر آبی

از دیگر مسائل مهم در تعمیر موتور کولر آبی، تست خازن آن میباشد. برای تست خازن کولر آبی روش های مختلفی وجود دارد که از جمله آن میتوانید خازن را از مدار برق جدا کرده و ولتاژ در خارن به وسیله پیچ گوشتی برسی کنید یا خازن را با مولتی متر تست یا برق خازن را قطع کنید.

علت داغ شدن موتور کولر آبی

از مهمترین علت های این مشکل میتوان به عدم تنظیم صحیح شناور، اختلال در عملکرد واتر پمپ کولر و عملکرد نادرست یا قفل شدن ایمپلرهای سیستم اشاره کرد.

 روش های جلوگیری از داغ شدن موتور کولر آبی

از داغ شدن موتور میتوان با روش هایی مثل برسی ظرفیت ولتاژ، برسی ولتاژ ورودی به سیستم، برسی کردن اتصالات الکتریکی دستگاه، برسی یاتاقان ها و شفت های کولر آبی، برسی درستی نصب تسمه موتور و فن و همچنین کار ساده ای مثل حذف پوشش جانبی دستگاه با برداشتن آن میتوان از داغ شدن موتور کولر آبی جلوگیری کرد.

تعمیر موتور کولر

علت کار نکردن و تعمیر موتور کولر آبی

در این بخش علت کار نکردن کولر را برسی کرده و برای شما روش های تعمیر را توضیح میدهیم.

برسی واتر پمپ

برای این که کولر آبی  را تعمیر کنید، واتر پمپ را از دستگاه جدا کنید و تست کنید. در صورتی که مشکل از واتر پمپ بود، باید آن را عوض کنید.

اختلال موتور دو سرعته

در این وضعیت هم برای تعمیر موتور کولر آبی، مثل روش قبلی موتور را جدا و برسی کنید. اگر موتور مشکل اساسی داشت، توصیه میکنیم که آن را به کمک یک متخصص، تعمیر یا تعویض کنید.

برسی سیم کشی کولر آبی

در صورتی که مورد قبل را امتحان کردید و مشکلی نبود، باید به برسی سیم کشی دستگاه بپردازید تا اتصال کوتاه نداشته باشد.

اتصال داشتن بدنه کولر آبی

علت ایجاد اتصال بدنه، میتواند سیم های رابط و مصرف کننده ها باند. از جمله مصرف کننده ها، واتر پمپ و موتور میباشد که شما باید هر بخش را جداگانه مورد برسی قرار دهید. اگر مشکل از مصرف کننده ها نبود، باید سیم کشی های دستگاه عوض شود.

روشن نشدن موتور کولر آبی

هنگامی که موتور و پمپ استارت نمیخورند، دو احتمال هست، قطع بودن فیوز یا قطعی نول و فاز اصلی. اگر فیوز سوخته باشد، نیاز به تعویض آن است. برای برسی قطعی فاز و نول، باید به برسی صفحه کلید کولر پرداخته و اگر مشکی داشت، آن را تعمیر یا تعویض کنید.

موتور صدا میدهد ولی کار نمیکند

در این وضعیت برای این که کولر آبی را تعمیر کنید، برای شروع خازن را برسی کرده و اگر مشکی در خازن بود، باید آن را تعویض کنید. ولی اگر خازن مشکی نداشت، سیم پیچ دور کند، تسمه، کلید، فن، سیم پیچ دور تند و .. را مورد برسی قرار داده و اگر نیاز بوده هر کدام از آنها باید تعمیر یا تعویض شوند.

دلیل باد گرم کولر آبی

یکی از اصلی ترین دلایل کار نکردن موتور کولر، شل بودن تسمه کولر است. حواستان باشد که تسمه کولر نباید خیلی شل یا سفت باشد. در صورتی که مشکل از تسمه بود، نیاز به رگلاژ کردن آن است. رگلاژ کردن تسمه یعنی همان شل یا سفت کردن تسمه و برای این کار باید چهار پیچ زیر دینام را باز کنید و اگر نیاز است که تسمه را سفت کنید، دینام را بالا کشیده و برای این که تسمه شل شود، باید دینام را پایین بکشید.

 طراحی و پشتیبانی : بیات تم